Vaccinstegring

Så är det då gjort. Första sprutan erhållen och tid bokad för den andra sista veckan i maj. Man skall tydligen vara superfrisk för att få sitt vaccin – åtmistone verkade det så med alla stora plakat på hälsovårdsstationen att hit får ingen med snuva, hosta etc etc komma. Jag som alltid småhostar fick hålla emot en extra gång så jag inte skulle bli utslängd (har astma). Ett flertal andra mellan 20-59 år var också på plats, även om vi ganska bra smög om varandra. Det tog kanske 2 minuter inne hos hälsovårdarna och sedan skulle man vänta 10 minuter i korridoren för att se att man inte fick följder av vaccinet.

Snabbt och effektivt. Fastän det var ju i sig inte ett allomfattande väntande på biverkningar för på kvällen började jag småfrysa och sov knappt på hela natten. Jag hade 37 grader på morgonen och har varit slö hela dagen idag. Det kan ju förståss bero på gårdagens skidtur, 10km på bysbanan. Bara några kilometer till så blir det jämnt 200km. Jag har skidat ofta detta år, men inte så långa sträckor, men istället mycket sol 🙂 Anyways, tror det är coronavaccinet för jag har inga andra fel än smått stegring.

Idag var jag på kandidatutbildning, dvs deltog i videomöte – partiet berättade vad som finns för hjälp och påminde oss om tidtabeller för fotografering, fylla i valmaskiner od. Vi konstaterade före mötet att det nog är bäst att fortsätta som vanlig och ta ställning till eventuell valflytt när vi vet det. Nå, det tog ju inte mer än ett par timmar efter mötet så var det klart att valet flyttas och förhandsröstningstiden blir längre, vilket nog är bra. Även om vi får 1/3 av de nya fall som THL förutspått är vi uppe i flera tusen insjunknade per dag. Och långt fler i karantän. Så det kan nog vara lättare att hålla val i juni, än att försöka fixa det i april. Trots att det är stökigt att flytta valet. Men vi får ju ett par månader extra för att göra kampanj 🙂 .

Etiketter:

Ett svar to “Vaccinstegring”

  1. Leo Palola Says:

    Här måste man vänta efter vaccineringen 15 minuter i ett rum med andra vaccinerade innan man fick gå. Dom uppskattade inte precis när jag hävde ur mig att är det för att man säkert skall bli smittad, jfr coronablinkerns kontaminationstid. Vi var dock inte många där så det gick att hålla avstånd.

Lämna en kommentar